Voorgeschiedenis

Begin 2012 werden scouts 115 en scouts 144 benaderd door het bestuur van Stad Mortsel, vertegenwoordigd door de toenmalige schepen van jeugd Erik Broeckx. Zij kwamen met de vraag of we het zouden zien zitten om in de toekomst een fusie aan te gaan. De reacties waren uiteraard negatief.

Deze vraag kwam in het verleden al een aantal maal naar boven als een vaag idee, maar werd nu iets concreter. Concreter in die zin dat scouts 115 sowieso moest verhuizen om plaats te ruimen voor de nieuwe basisschool in het parkgebied Oude God. Zij zouden in ruil nieuwe CASCO-lokalen krijgen die gebouwd zouden worden ter hoogte van frituur Pick Nick. Dit lag sowieso vast en zou er ooit van komen.

Dit betekende dan ook dat beide scoutsgroepen nog dichter bij elkaar gehuisvest zouden worden. Neem daarbij mee in rekening dat we samen nog steeds de kleinste scoutsgroep van Mortsel zouden zijn en dat de toekomst van scouts 144 op dat moment niet 100% verzekerd kon worden. De parochie en kerkfabriek, die eigenaars zijn van de lokalen in de Edmond Thierffrylaan, stonden namelijk niet meteen te springen voor een verlenging van het contract en stad Mortsel maakte duidelijk dat ze scouts 144 niet voldoende financiële steun wilden aanbieden om een nieuwe locatie te vinden of te bouwen. Deze zaken indachtig maakten dat er toch nog een aantal maal over samen gezeten werd en dat dit idee binnen beide groepen toch meer en meer steun kreeg. Na een jaartje van vergaderen en vergaren van informatie, meningen en standpunten van leiding, leden en ouders,… werd er dan uiteindelijk beslist dat we deze fusie zouden laten voltrekken.